26/5, 29/5, 30/5 - 17


Jag hade varit förkyld och haft hosta med slem i två månader, jag hade även feber till och från. Jag blev också väldigt andfådd, tungandad och varm av minsta lilla jag gjorde, svettades även mycket på nätterna. Jag hade även gått ner något kg, vilket jag vsr nöjd och glad över, men som visade sig vara ett symtom det också.. På jobbet var det en mardröm, även fast det kändes som att jag sjukskrev mig mer än jag var där under dom här månaderna. Jag var också väldigt trött mest hela tiden. Tillslut fick jag nog och bestämde mig för att ringa HC, jag orkade inte ha det så här längre, jag måste få hjälp att bli av med den här förkylningen. Jag fick tid hos en AT-läkare den 26/5-17, en vecka från den dag jag ringde. Hela den veckan var jag hemma från jobbet. 
Dagen kom och jag och Martin åkte till HC, berättade om allting och han började med att lyssna på lungor och hjärta. Hjärtat slog lite fort så han ville att jag skulle göra ett EKG, det såg bra ut. Sedan fick jag ta massa blodprover, fick kolla syremättnaden i blodet, de tog även nått prov från svalget, och jag fick med mig en spottkopp hem som jag skulle samla slem i. Han ville också att jag skulle åka och göra en lungröntgen på måndagen efter helgen, han skulle skicka en remiss. Jag blev sjukskriven en vecka framåt för han trodde att det kunde vara Akut Bronkit.

Måndagen den 29/5-17

Vi (jag och Martin) gick upp tidigt och åkte in till röntgen i Gävle. Jag blev uppropad nästan på en gång så det blev ett kort besök där. På vägen hem ringer AT-läkaren som jag var hos fredagen innan och påminner om att jag skulle på röntgen, (what? Hur ofta händer det liksom?). Och eftersom jag var på väg hem så var han nöjd, han skulle höra av sig när svaren kommit. Detta var väl strax efter 9 på morgonen ungefär så jag tänkte inte mer på det och åkte hem till Järbo.

Vid 14.30-tiden ringde min telefon igen, det var AT-läkaren. Han sa att de ej hittat något på röntgenbilderna men att han i samråd med en annan läkare ville att jag skulle åka in till Gävle igen för att göra en kontraströntgen av bröstkorgen. Klockan 15.30 fick jag en tid på röntgen igen så jag och mamma åkte på en gång. Även nu var det snabba ryck och röntgen tog inte så lång tid. När den var klar skulle vi vänta i väntrummet. Efter en stund kom en sjuksköterska och berättade att nu skulle vi få gå till akuten och träffa en läkare där som hade röntgensvaren. Vi blev förvånade och fattade ingenting men gick dit. Vi blev sittandes i väntrummet i typ två timmar innan jag blev uppropad av en sjuksköterska, vi fick ett rum och där tog han även några blodprover och kollade min temp som låg på 38 då. Sen fick vi hämta lite fika och roa oss själva i typ 4-5 timmar innan läkaren kom... vi tänkte att det kan inte vara något allvarligt om det tar så här lång tid, inte en chans. Men.. "Det ser inte bra ut". 
Läkaren sa att jag har förstorade lymfkörtlar i hela bröstkorgen och att de misstänkte att jag har Lymfom, cancer. Alla symtom han frågade mig om stämde in, precis alla. Han sa att jag skulle bli inskriven på onkologen nästa dag, att de kommer att ringa mig därifrån och att jag ska få åka in dit imorgon. Jag skulle även få tid för ny kontraströntgen över halsen, bröstkorgen och buken.
Han sa också att det skulle kunna vara Harpest. What? 
Det kan man tydligen få om man är ute mycket i skogen, har man harpest får man också svullna och stora lymfkörtlar. Det kom en undersköterska som tog mer blodprover för att utesluta det. Efter det fick vi åka hem. Vi fatta ingenting, vi var så himla övertrötta, vadå cancer? Jag trodde inte alls på det, inte en chans. 
(null)


Tisdagen den 30/5-17

Ganska tidigt på förmiddagen ringer världens gulligaste sjuksköterska från onkologen till mig. Idag ska jag skrivas in där och ta lite blodprover. Vi bestämmer tid klockan 13, mamma och Martin följer med. Samma sjuksköterska som jag pratade med i telefonen hämtar oss i väntrummet på onkologmottagningen. Jag som förresten är ganska stick/nål-rädd börjar bli nervös för blodproverna då jag redan blivit stucken i samma arm två gånger dagen innan, men det gick bra! Jag tror att hon tog 5 eller 6 provrör. 
Efter detta var det dags för ny kontraströntgen, 13.30. De hade ringt även därifrån på förmiddagen och bestämt tid. Nu skulle jag först dricka en liter kontrastmedel, uppdelat på en timme innan själva röntgen. Sedan satte de en venkateter i armvecket på mig för jag skulle få kontrastmedel även där. Nu skulle jag röntga halsen, bröstkorgen och hela buken. 
Jag hade också den här dagen återbesök hos Neurologen, så när röntgen var klar gick vi dit. Han blev alldeles chockad när jag kom dit för han hade väl läst på om vad jag utreds för just nu så det blev ett kort besök där, han gjorde lite småtester bara för han såg också att jag var väldigt trött. Efter det åkte vi hem till Järbo igen.
Ganska precis när vi körde in på uppfarten hemma ringde han som nu är min läkare på Onkologen. Han frågade om han fick berätta vad de sett på röntgenbilderna över telefonen och det fick han. Han berättade att jag hade förstorade lymfkörtlar överallt, i halsen, i bröstkorgen och i buken. Han sa att de vill plocka ut en lymfkörtel från halsen och de snarast för att ta vävnadsprov. Så han hade fixat en tid åt mig på öron-näsa-hals för att träffa en läkare där som ska förbereda inför operationen, klämma och känna lite vid halsen och bestämma om de bara skulle bedöva lokalt eller om jag skulle behöva sövas. 

Men mer om det i ett annat inlägg!
(null)




Kommentera här: